ESTATUTS DE
L’ASSOCIACIÓ DE PROFESSIONALS DE LA COMUNICACIÓ D’ANDORRA
CAPÍTOL
I. GENERALITATS
Article
1. Denominació
Amb
la denominació ASSOCIACIÓ DE PROFESSIONALS DE LA COMUNICACIÓ
D’ANDORRA (APCA) es constitueix una associació sense ànim de
lucre.
Article
2. Domicili social
L’associació
té el domicili social al Principat d’Andorra, al carrer Doctor
Vilanova número 9, 3r D (Edifici Thaïs), de la parròquia d’Andorra
la Vella.
Aquesta
seu social podrà ésser traslladada per acord de la Junta Directiva.
Article
3. Objecte social
Sense
que la següent enumeració tingui caràcter limitatiu, són objecte
de la present associació:
- defensar els drets i protegir els interessos de la professió periodística i de la comunicació, vetllant pel compliment de la mateixa.
- promoure la formació professional i tècnica dels professionals de la comunicació i proporcionar sinèrgies i intercanvis entre les persones interessades en la comunicació d’Andorra i la resta del món.
- fomentar l’esperit de solidaritat entre tots els professionals de la comunicació, per sobre de les seves opcions personals.
- fomentar i promoure els valors de la democràcia, en un sentit global, considerant que son la base imprescindible per al desenvolupament de la tasca periodística en condicions òptimes en qualsevol societat.
- fomentar i promoure el llenguatge no sexista en tots els àmbits d’actuació de l’associació.
- representar dins del seu àmbit als professionals associats en totes les ordres legals, socials, administratives, judicials, etc.
- Ser el punt de trobada per a les persones interessades en la comunicació, oferint assessorament i formació.
- vigilar i promoure activament el dret a la llibertat de la informació i expressió garanties per la constitució andorrana per a tots els ciutadans.
- vetllar per l’ètica professional que inclou el respecte degut als drets de les persones en el límit constitucional de les llibertats abans mencionades en l’apartat anterior.
L’associació pot
realitzar activitats econòmiques sempre que es mogui en el marc de
les seves finalitats estatutàries i no tingui per objecte, explícit
o implícit, l’obtenció de beneficis econòmics per repartir-los
entre els associats.
L’associació pot
realitzar totes les activitats lícites adequades a l’objecte
social que serveixin per assolir les finalitats estatutàries,
d’acord en cada cas amb els requisits i les condicions que
estableixi l’ordenament.
Article
4. Durada
L’associació es
constitueix per una durada indefinida. Es dissoldrà per acord de
l’Assemblea general adoptat de conformitat amb els presents
estatuts o per les causes previstes per la Llei.
Article
5. Legislació aplicable
L’associació té
personalitat i capacitat jurídica pròpia i es basa en principis
democràtics. Es regeix per la Llei qualificada d’associacions de
29 de desembre del 2000, per la Llei 6/2008 de 15 de maig d’exercici
de professions liberals i de col·legis i associacions professionals,
pel Reglament del Registre de Professions Liberals, Col·legis i
Associacions Professionals de 22 de setembre del 2010, pels presents
Estatuts així com pels acords vàlidament adoptats pels seus òrgans.
Article
6. Condicions d’admissió dels socis
1) Poden formar part
de l’associació els professionals que intervenen o hagin
intervingut en el procés d’elaboració de continguts informatius i
divulgatius en l’àmbit d’Andorra i que reuneixin els requisits
dels presents estatuts.
2) Poden formar part
de l’associació els professionals que intervenen o hagin
intervingut en el procés d’elaboració d’imatge, so i noves
tecnologies vinculades al procés de la comunicació en l’àmbit
d’Andorra i que reuneixin els requisits dels presents estatuts.
3) Les sol·licituds
d’admissió s’adrecen a la Junta Directiva.
4) La condició de
soci no s’adquireix fins que no s’hagi satisfet la quota
d’admissió, en la forma i quantia establertes per la Junta
Directiva.
5) Els socis es
classifiquen en tres categories: actius, numeraris i honorífics.
5.1. Són membres
actius tots aquells que demostrin que la seva principal activitat
professional està vinculada a la comunicació escrita, gràfica o
sonora.
5.2. Són membres
numeraris tots aquells que han estat membres actius i han deixat
d’estar vinculats al sector de la comunicació en l’àmbit
d’Andorra, o bé que disposant de la titulació pertinent no
exerceixen.
5.3. Són membres
honorífics tots aquells que han complert 30 anys com a socis actius
o numeraris a l’associació. La Junta General, a proposta de la
Junta Directiva, podrà nomenar membres honorífics aquelles persones
o entitats que s’hagin distingit per la seva col·laboració en
l’àmbit de la comunicació.
Article
7. Causes de baixa dels socis
Els associats tenen
dret a separar-se de l’associació i no poden ser obligats a
romandre-hi en contra de la seva voluntat, però hauran de satisfer
les obligacions que tinguessin pendents amb l’associació. En
aquest cas, el soci haurà de comunicar la seva decisió per escrit a
la Junta Directiva.
En
qualsevol cas, la condició de membre de dret es perd per :
a)
la defunció del soci,
b)
la dissolució de l’associació, i
c)
l’impagament total o parcial de la quota social durant un any o no
es liquidin a l’Associació de Professionals de la comunicació
d’Andorra les despeses cobertes per compte de l’associat,
desatenent els requeriments de l’entitat durant el mateix termini
de temps.
d) per una infracció dels deures establerts en els presents
estatuts o del codi Deontològic de la professió periodística i de
la comunicació aplicable, prèvia obertura de l’expedient
disciplinari corresponent.
La pèrdua de la
qualitat de soci comportarà el cessament en totes les activitats de
l’associació i del gaudiment de drets que fins aleshores li
pertoquessin.
Article
8. Règim jurídic
A.
Drets dels associats
Els
membres de l’associació tenen dret a:
1) Assistir i
participar en les assemblees generals personalment o a través de
representants.
2) Votar en els
altres òrgans de l’associació de què formin part.
3) Ser elegibles per
als òrgans de govern.
4) Ser informats de
les activitats de l’associació i prendre-hi part.
5) Ser informats del
funcionament de l’associació i, especialment, de les decisions
dels òrgans de govern, de l’estat de comptes i de les relacions de
l’associació amb els poders públics i amb tercers. Aquest dret es
pot exercir sol·licitant la informació corresponent a la Junta
Directiva o als altres òrgans estatutaris de govern i, si escau,
realitzant preguntes en les assemblees generals.
6) Separar-se de
l’associació.
7) Els socis que
hagin fet constar en l’acta el seu vot contrari a un acord i els
que no hagin assistit a la reunió on es va prendre i no hagin
delegat el seu vot, poden impugnar-lo judicialment si és contrari a
la legislació vigent o als Estatuts de l’associació, o si
beneficia uns socis o tercers en perjudici d’uns altres socis o
dels interessos de l’associació, dins dels trenta dies següents a
la seva adopció.
8) Els socis que
hagin impugnat un acord poden sol·licitar al Registre l’anotació
marginal de la impugnació.
B.
Deures dels associats
Els
membres de l’associació tenen els deures següents:
1) Ser lleials als
objectius i les finalitats de l’associació i actuar per
assolir-los.
2) Respectar el Codi
Deontològic de la professió periodística i de la comunicació en
vigor al Principat d’Andorra.
3) Contribuir al
sosteniment de l’associació amb el pagament de quotes, derrames i
altres aportacions econòmiques fixades pels estatuts i aprovades
d’acord amb aquests.
3) Respectar i
complir els acords adoptats pels òrgans de l’associació.
4) Estar subscrits a
la llista de correu electrònic a través de la qual circularan totes
les comunicacions que afectin als socis.
5) En general, tots
aquells deures i obligacions que disposin la legislació vigent en
cada moment com ciutadà i membre de l’associació.
Article
9. Règim disciplinari
A.
Les infraccions
1) Els incompliments
per part dels membres de l’assemblea vers els Estatuts, els deures
que aquests els imposin, així com per actuacions contràries a dret,
poden ser qualificats com infraccions lleus, greus o molt greus.
a)
Són infraccions lleus:
* Ocasionar o ser
responsable de perjudicis lleus en el patrimoni o en el bon nom de
l’associació.
* No assistir, els
membres de la Junta Directiva, a les seves reunions sense causa
justificada.
* En general,
l’incompliment de qualsevol precepte d’aquests Estatuts, sempre
que no provoqui un perjudici per a l’associació o els seus
associats o que la infracció no hagi estat qualificada com a greu o
molt greu.
b)
Són infraccions greus:
* No respectar o
complir de forma deliberada els acords vàlidament adoptats
pels òrgans de l’associació.
* Provocar, per
acció o per omissió, perjudicis greus en el patrimoni o en el bon
nom de d’associació.
* No abonar
qualsevol derrama o quota extraordinària, vàlidament
acordada per l’òrgan competent, en el moment en què es
requereixi.
* L'incompliment de
qualsevol precepte d’aquests Estatuts si provoca un perjudici per a
l’associació o per a qualsevol dels associats, excepte si la
infracció ha estat qualificada com a lleu o molt greu.
c)
Són infraccions molt greus:
* Posar en perill o
provocar, per negligència o mala fe, perjudicis molt greus en el
patrimoni o en el bon nom de l’associació.
* Actuar en
l’exercici de l’activitat professional de forma deslleial envers
l’associació o qualsevol dels seus membres.
2)
La reincidència en dues infraccions lleus podrà comportar que
l’òrgan competent qualifiqui com a greu el fet infractor.
B.
Sancions
1)
D’acord amb els principis d’adequació i proporcionalitat, les
sancions que poden imposar-se als membres de l’associació per les
infraccions comeses són les següents:
a) Per infraccions
lleus: avís, amonestació.
b) Per infraccions
greus: suspensió temporal de la condició de membre de
l’associació per un màxim termini d’un any.
c) Per infraccions
molt greus: baixa definitiva de la condició de membre de
l’associació.
2) L’avís o
amonestació consistirà en un escrit dirigit a la persona indicant
els punts que ha infringit i requerint-lo per corregir un
comportament no adequat i la no reincidència.
3) L’aplicació i
duració de la baixa temporal serà fixada d’acord amb la gravetat
de la infracció, i comportarà la suspensió temporal de l’exercici
dels drets i deures com a membre de l’associació, així com de
l’exercici dels càrrecs que hi pogués complir.
4) La baixa
definitiva de la condició de membre o de la retirada de l’associació
no podrà aplicar-se en tot cas més que després d’haver-ne
imposat un mínim de dues baixes temporals.
C.
Procediment sancionador
1) L’òrgan
competent per instruir els expedients sancionadors el formen tres
membres de la Junta Directiva escollits a tal efecte per la pròpia
Junta Directiva.
2) La incoació dels
expedients sancionadors es pot iniciar d’ofici per l'òrgan
instructor o a instancia de qualsevol membre de l’associació.
3) Incoat
l’expedient sancionador, es donarà trasllat d’aquest mitjançant
carta certificada amb avís de rebuda a l’associat subjecte de
l’expedient, informant-lo de les presumptes infraccions que hagués
pogut cometre i de les sancions que comporten. Tanmateix, se li
concedirà un termini, no inferior a 15 dies, perquè pugui ser
escoltat i proposi les seves al·legacions al respecte.
4) El presumpte
infractor haurà de manifestar les seves al·legacions per escrit i
adreçar-les a la Junta Directiva de l’associació mitjançant
carta certificada amb avís de recepció i dins del termini
establert, que no podrà ser inferior a set dies.
5) Rebudes les
al·legacions per part de !a Junta Directiva, se’ls donarà
trasllat a l’òrgan instructor el qual, en un termini mínim de 15
dies i un màxim d’un mes des de la data de recepció de l’escrit
d’al·legacions, decidirà si es procedeix a l’arxiu definitiu de
l’expedient sancionador o, si en cas contrari, s’eleven les
actuacions a proposta de resolució o sanció.
6) La decisió de
l’òrgan instructor, tant en un sentit com en un altre, haurà de
ser notificada per carta certificada amb avís de rebuda a l’associat
subjecte de l’expedient en el termini màxim d’una setmana.
7) La proposta de
sanció haurà de ser motivada, contenint com a mínim els següents
aspectes:
* Els fets objecte
de l’expedient sancionador
* El tipus
d’infracció que comporten dits fets
* El responsable o
autor de la/les infracció/ns
* La sanció que
l’òrgan instructor proposa per al predit responsable o
autor de la/les infraccions.
8) Establerta la
proposta de sanció i notificada a l’associat subjecte de
l’expedient sancionador, l’Assemblea General haurà de ser
convenientment convocada a l’efecte, que, per majoria simple,
decideixi sobre la procedència o improcedència de la sanció
proposada i, en conseqüència, si s’ha de sancionar.
9) La Resolució de
l’expedient sancionador serà notificada a l’interessat
mitjançant carta certificada amb avís de recepció i en el termini
màxim d’una setmana des que l’Assemblea General prengué l’acord
al respecte.
10) Sense perjudici
dels recursos judicials que s’escaiguin, l’associat sancionat té
dret a recórrer la sanció que li hagi estat imposada, davant de la
Junta Directiva de l’associació, mitjançant carta certificada amb
avís de rebuda i en el termini de quinze dies a comptar de l’endemà
de la notificació de la resolució de l’expedient sancionador.
La interposició de
l’esmentat recurs suspendrà l’eficàcia de la sanció imposada
fins a la data de la seva resolució.
Transcorregut el
predit termini sense que s’hagi interposat l’esmentat recurs
davant de la Junta Directiva, la sanció esdevé ferma i definitiva.
11) Rebut l’escrit
de recurs, la Junta Directiva donarà el seu trasllat a l’òrgan
d’apel·lacions el qual es compondrà per altres tres membres de la
Junta Directiva que no hagin format part de l’òrgan instructor de
l’expedient sancionador.
12) La resolució
del recurs haurà de ser notificada per l’òrgan d’apel·lacions
a l’interessat, mitjançant carta certificada amb avís de recepció
i en el termini màxim de quinze dies des de la data de la resolució
del recurs.
13)
Els terminis computen per dies hàbils.
14)
Tots es recursos proposats ho seran sense perjudici de!s recursos
judicials que escaiguin.
CAPÍTOL
II.- ÒRGANS DE L’ASSOCIACIÓ
Article
10. L’Assemblea General
L’assemblea
General és l’òrgan sobirà de l’associació i en formen part
tots els membres.
A.
Competències
L'
Assemblea General té les funcions següents:
1) La modificació
dels Estatuts per majoria absoluta de vots dels assistents i
representats.
2) L’elecció de
la Junta Directiva.
3) El cessament de
la Junta Directiva o de qualsevol dels seus membres.
4) L’aprovació
del pressupost anual, que ha de contenir l’expressió de les
quotes o aportacions exigibles als socis, i l’aprovació de la
liquidació dei pressupost anterior.
5) La incorporació
de l’associació a una altra o a una unió d’associacions, així
com la creació d’una altra associació.
6) La separació
definitiva de l’associació, dels membres, després de l’expedient
disciplinari corresponent.
7) La dissolució de
l’associació.
8) Resoldre sobre
qualsevol altra qüestió que no estigui directament atribuïda a cap
altre òrgan de l’associació. La relació de les facultats que es
fa en aquest article té un caràcter enunciatiu i no limita les
atribucions de l’Assemblea General.
B.
Sessions
L'Assemblea General
s’ha de reunir 2 cops l’any en sessió ordinària. La Junta
Directiva o una desena part dels socis poden convocar una sessió
extraordinària de l’Assemblea General. En el cas de la
convocatòria a instància dels associats, aquests han d’adreçar
la sol·licitud a la Junta Directiva, que ha de fer efectiva la
convocatòria en un termini màxim de vint (20) dies.
C.
Quòrum
La constitució
vàlida en primera convocatòria de l’Assemblea General requereix
que almenys hi siguin presents o representats la meitat més un dels
membres de dret. En segona convocatòria, l’assemblea quedarà
vàlidament constituïda amb qualsevol que sigui el nombre
d’assistents.
D.
Convocatòria
La Junta Directiva
ha de convocar les sessions ordinàries de l’Assemblea General amb
una antelació de 15 dies, indicant l’ordre del dia i el lloc, la
data i l’hora de reunió, amb expressió de la primera i la segona
convocatòria.
La segona convocatòria tindrà lloc mitja
hora més tard de la primera.
E.
Acords
Els acords de
l’Assemblea General es prenen per majoria simple dels assistents i
representats, llevat per a aquelles matèries que els Estatuts o bé
la legislació ho disposin altrament.
Les votacions han de ser secretes a petició d’un sol dels
assistents.
Els acords de
l’Assemblea General es fan constar per escrit, en una acta que ha
de signar el secretari amb el vistiplau del president. Qualsevol
associat té dret a sol·licitar i a obtenir còpia, total o parcial,
de l’acta de les reunions de l’Assemblea General. Aquestes còpies
han de ser certificades pel secretari.
Els membres de dret
de l’assemblea poden delegar el seu vot en un altre membre de
l’associació que els representi.
Les delegacions de vot s’han d’atorgar en el formulari que, a tal
efecte, l’associació posa a disposició dels socis juntament amb
la convocatòria. Els socis només podran representar dos (2) vots
delegats cadascun com a màxim.
Els assistents a una
sessió de l’Assemblea General que disposin d’una delegació de
vot de membres absents han de fer constar aquesta circumstància a
l'inici de la sessió.
Els membres que
votin en contra d’un acord determinat poden demanar, en la mateixa
reunió, que el seu vot consti en l’acta.
Per poder exercir el dret de vot, el soci ha d’estar al dia del
pagament de quotes a l’Associació a la data de reunió de
l’Assemblea General en la qual es vulgui exercir tal dret.
Article
11. La Junta Directiva
La Junta Directiva
és d’òrgan col·legiat de govern i de gestió de l’associació,
que la representa en les seves relacions amb tercers i amb els
poders públics, inclosa la representació en judici.
L’elecció del
membres de la Junta directiva, que han d’ésser associats, es fa
per votació de l’Assemblea General. Les persones elegides entren
en funcions desprès d’haver acceptat el càrrec.
Els membres de la
Junta directiva no poden dur a terme activitats retribuïdes per
l’associació.
A.
Funcions
Són
funcions de la Junta Directiva:
1) la normal
administració de l’associació
2) el nomenament
d’un president i d’un secretari
2) fixar l’ordre
del dia de les sessions de l’Assemblea General
3) elaborar la
proposta de pressupost, executar-lo un cop aprovat per l’assemblea.
4) qualsevol altra
funció que en els estatuts no s’hagi atribuït a cap òrgan
correspon a la Junta Directiva.
B.
Composició i estructura
La Junta Directiva està formada per un president, un vicepresident,
un secretari, un tresorer i els vocals (mínim dos i màxim vuit).
Aquests càrrecs han d’ésser exercits per persones diferents. Els
càrrecs de President, Secretari i Tresorer han d’ésser
desenvolupats per professionals en exercici.
1.-
El President:
a) representa
l’associació
b) Convoca i
presideix les reunions de la Junta Directiva i en fixa l’ordre del
dia i el lloc, la data l’hora de reunió.
c) totes aquelles
que li assignin aquets Estatus i que no estiguin atribuïdes per la
legislació vigent, de manera imperativa, a altres òrgans de
l’associació.
2.-
El Secretari:
a) El secretari
juntament amb el president firma el llibre de registre de socis, el
llibre d’actes, els llibres de comptabilitat que corresponguin a
les activitats de l’associació i el llibre inventari dels seus
béns.
b) Certifica tota
la documentació de l’associació.
c) Aixeca les actes
de les reunions.
d) Emet
diligències.
e) Custòdia tota
la documentació de l’associació.
f) Redacta i signa
les actes de les reunions de l’Assemblea General i la Junta
Directiva.
g) Redacta i
autoritza els certificats que calgui lliurar.
h) Porta el llibre
de registre de socis.
3.-
El Tresorer:
a) Custodia i
controla els recursos de l’associació.
b) Elabora el
pressupost, el balanç i la liquidació de comptes.
c) Porta un llibre
de caixa.
d) Signa els rebuts
de quotes i altres documents de tresoreria.
3) Paga les
factures aprovades per la Junta Directiva, les quals han d’ésser
visades prèviament pel president, i ingressa el que sobra en
dipòsits oberts en establiments de crèdit o d’estalvi.
C.
Mandat dels membres de la Junta Directiva
1) Procediment de designació dels membres
Els càrrecs de la Junta Directiva es proveiran per sufragi lliure,
directe i secret en l’Assemblea General.
Podran participar a l’elecció tots els socis en qualitat
d’electors.
Seran elegibles els socis de ple dret que no hagin estat sancionats
disciplinàriament durant els tres anys precedents a comptar de la
data final de compliment de la sanció.
Per ésser candidat a President s’hauran de tenir un mínim de tres
(3) anys d’exercici professional seguits immediatament anteriors a
la data de l’elecció.
Les candidatures, que seran obertes, es presentaran degudament
signades per tots els membres de la candidatura a la Junta Directiva
de l’associació amb un mínim de vuit (8) dies d’antelació a la
data de celebració de l’Assemblea General.
Totes les candidatures reben el mateix tracte per part de la Junta
Directiva que convoqui i gestioni el procés electoral. En
especial, cal assegurar-los a totes l’accés als membres de
l’associació pel mateix procediment durant el període
electoral.
El nomenament i el cessament dels membres de la Junta Directiva han
de ser comunicats al Registre d’Associacions per ser
inscrits.
2) Durada dels
càrrecs
Els càrrecs de l’associació tenen una durada de quatre (4) anys
amb possibilitat de reelecció. L’exercici d’un mateix càrrec a
la Junta Directiva queda limitat a dues reeleccions consecutives.
3) Proveïment de
vacants
Les vacants que es
produeixin en la Junta Directiva s’han de cobrir en la primera
reunió de l’Assemblea General que tingui lloc.
D.
Acords
Els acords de la
Junta Directiva es prenen per majoria dels membres. El vot del
president és diriment en cas d’empat.
Tots els acords de
la Junta Directiva s’han de fer constar per escrit, en una acta que
ha de firmar el secretari, amb el vistiplau del president. Qualsevol
associat té dret a sol·licitar i a obtenir còpia, total o parcial,
de l'acta de les reunions de la Junta Directiva. Aquestes còpies han
de ser certificades pel secretari.
Qui voti en contra
d’un acord determinat pot demanar, en la mateixa reunió on s’ha
pres, que el seu vot consti en l’acta.
E.
Convocatòria
El president convoca
la Junta Directiva amb una antelació de cinc dies, i ha de fixar el
lloc, el dia i l’hora de la reunió, així com l’ordre del dia.
Un terç dels
membres de la Junta poden sol·licitar-ne al president la
convocatòria, que aquest ha de fer efectiva en el termini de cinc
dies.
Un terç dels
membres de la Junta Directiva poden sol·licitar la inclusió d’una
qüestió en l’ordre del dia, amb una antelació de quaranta-vuit
hores a la reunió.
F.
Quòrum
La Junta Directiva
queda vàlidament constituïda amb l'assistència de la meitat dels
membres més un. La Junta també queda vàlidament constituïda,
sense convocatòria prèvia, si es reuneixen tots els membres i
acorden per unanimitat constituir-se en sessió.
En cas de no assolir
el quòrum indicat en tres convocatòries consecutives, la Junta
Directiva cessa i convoca l'Assemblea General per procedir a
l’elecció d’una nova Junta Directiva.
G.
Responsabilitat
Els membres de la
Junta Directiva responen davant de l’associació, dels associats i
de tercers per les actuacions que realitzin en exercici dels seus
càrrecs i que siguin contràries a la Llei o als Estatuts i pels
danys i perjudicis causats amb dol o negligència. La responsabilitat
dels membres de la Junta Directiva és solidària respecte de les
actuacions acordades de manera col·legiada, llevat que hagin fet
constar en acta la seva oposició a l’acord. També és solidària
sempre que l’acció o l’omissió que la genera no es pugui
atribuir a un o més d’ells, de manera individual i exclusiva.
Article
12. La Presidència
A.
Nomenament del President
El president forma
part de la Junta Directiva i és elegit per votació de l’Assemblea
General.
B.
Funcions del President
1)
El president té les atribucions següents:
a) Representa i
dirigeix legalment l’associació, per delegació de l’Assemblea
General i de la Junta Directiva.
b) Convoca i
presideix les reunions de la Junta Directiva i en fixa l’ordre del
dia i el lloc, la data i l’hora de reunió.
c) Emet un vot de
qualitat decisori en els casos d’empat.
d) Visa les actes i
els certificats confeccionats pel secretari de l’associació.
e)Totes aquelles que
li assignin els presents Estatuts i que no estiguin atribuïdes per
la legislació vigent, de manera imperativa, a altres òrgans de
l’associació.
2) El President és
substituït, en cas d’absència o malaltia, pel vicepresident o pel
secretari o el tresorer, per aquest ordre.
CAPÍTOL
III.- ALTRES
Article
13. Impugnació d’acords
Els associats que
hagin fet constar en l’acta de reunió de l'Assembiea General o de
la Junta Directiva, el seu vot contrari a un acord i els que no hagin
assistit a la reunió on es va prendre i no hagin delegat el seu vot,
poden impugnar-lo judicialment si és contrari a la Llei o als
presents Estatuts, o si beneficia uns associats o tercers en
perjudici d’uns altres associats o dels interessos de l’associació,
dins dels trenta dies següents a la seva adopció.
Els associats que
hagin impugnat un acord poden sol·licitar al Registre l’anotació
marginal de la impugnació.
L'Assemblea General
pot acordar, per majoria absoluta dels assistents i dels
representats, que una determinada controvèrsia sigui sotmesa a
arbitratge.
Article
14. Procediment de reforma dels Estatuts
La modificació dels
Estatuts ha d’aprovar-se per majoria absoluta dels assistents i
representats.
No obstant, la
modificació dels reglaments interns podrà ser aprovada per majoria
simple.
Article
15. Règim econòmic i patrimonial
1-
Constitueixen e!s recursos de l’associació:
a)Les quotes que han
de fer efectives tots els socis i que fixa l’Assemblea General.
b) Els drets
d’incorporació de nous socis.
c) Els drets per
l’elaboració remunerada d’informes, dictàmens, estudis i altres
serveis realitzats o prestats per l’Entitat mitjançant qualsevol
dels seus òrgans.
d)Les subvencions,
donacions, llegats o herències que pogués rebre de forma legal per
part dels associats o de terceres persones.
e)Qualsevol altre
recurs lícit.
2- L’Associació
de Professionals de la Comunicació d’Andorra tindrà patrimoni
propi, el qual serà creat mitjançant la contribució obligatòria,
en la mesura i proporció que determini la Junta Directiva i
ratifiqui l’Assemblea General, tots els associats.
Tots els membres de
l’associació tenen l’obligació de sostenir-la econòmicament,
mitjançant quotes o derrames, de la manera i en la proporció que
determini l’Assemblea General, a proposta de la Junta Directiva.
L’Assemblea General pot establir quotes d’ingrés, quotes
periòdiques mensuals i quotes extraordinàries.
3- En els comptes
corrents oberts en establiments bancaris, ha de constar la signatura
del president, el tresorer i el secretari. Per poder disposar dels
fons, serà suficient amb dues signatures, una de les quals ha
d’ésser la del tresorer o be la del president.
4- Els llibres
d’inventari de béns i els llibres de comptabilitat, que poden ser
consultats per tots els socis, han de ser diligenciats pel Registre
de Professions Liberals, Col·legis i Associacions Professionals i
signats pel president i pel secretari.
Article
16. Dissolució de l’associació
L’associació es
dissol:
1) Per acord de
l'Assemblea General.
2) Per quedar un
nombre inferior a tres associats. En aquest cas, el president de
l’associació ha de portar al Registre de Professions Liberals,
Col·legis i Associacions Professionals el llibre de socis
actualitzat, certificant, sota la seva responsabilitat, la seva
correspondència amb la realitat.
3) Per sentència
judicial ferma, en els termes previstos en el Codi Penal.
4) Per expiració
del termini fixat en els Estatuts, exhauriment de l’objecte social
o impossibilitat de realitzar la finalitat per a la qual es va
constituir. En aquest cas, l’Assemblea General ha d’acordar la
dissolució de l’associació. Pel cas que no sigui convocada segons
l'establert en els presents Estatuts, una desena part dels socis pot
instar la Junta Directiva a convocar-la, que ho ha de fer en el
termini de 30 dies. L'Assemblea General ha de pronunciar-se
expressament sobre la qüestió de la dissolució.
Article
17. Liquidació
Una vegada adoptat
l’acord o la resolució de dissolució, la Junta Directiva o les
persones designades per l’assemblea o per l’autoritat judicial es
constitueixen en liquidadors de l’associació.
Correspon als
liquidadors l’administració de l’associació a partir del moment
del seu nomenament.
Amb la finalitat de
liquidar l’associació els liquidadors han de:
1) Cobrar els
crèdits pendents.
2) Vetllar pel
patrimoni social i administrar-lo amb diligència fins que s’hagi
liquidat.
3) Liquidar el
patrimoni i pagar els creditors.
4) Aplicar el
patrimoni o el líquid sobrant a les finalitats previstes als
Estatuts, que en cap cas poden autoritzar el repartiment entre els
socis o la cessió a persones o entitats amb afany de lucre.
5) Sol·licitar al
Registre d'Associacions la cancel·lació de l’associació.
6) Realitzar totes
les altres operacions de liquidació que resultin necessàries al bon
fi de l’associació.